Atilla İlhan Kısa Hayatı | Edebi Kişiliği

Atilla İlhan kısa hayatı, Atilla İlhan kimdir? Atilla İlhan edebi kişiliği ve eserleri hakkında bilgiler.

Atilla İlhan

ATİLLA İLHAN (1925 – 2005)

HAYATI

Tam ismi Atilla Hamdi İlhan olan sanatçı, 1925’te Menemen’de doğdu. İlk ve ortaöğretimini İzmir’de tamamladı. 1941’de İzmir Atatürk Lisesi birinci sınıf öğrencisiyken okul yönetimi tarafından yapılan aramada kız arkadaşının defterinin arasında Atilla İlhan’ın yazdığı aşk mektubu bulundu. Mektupta Nazım Hikmet’in şiirlerinin ve adının geçmesi sebebiyle gözaltına alınarak okuldan uzaklaştırıldı. Türkiye’nin hiçbir yerinde eğitim alamayacağına dair kararı ise 1944’te Danıştay’da bozuldu ve İstanbul Işık Lisesinde eğitim hayatına devam etti.

İstanbul Hukuk Fakültesindeki eğitimini yarım bırakarak yaşadığı siyasi soruşturmalar sebebiyle Paris’e gitti. Marksist düşünceyi ve Fransızcayı öğrendi. Türkiye’ye döndüğünde gazetecilik hayatına atıldığı için hukuk eğitimine devam edemedi.

İzmir, Ankara ve İstanbul’da başyazarlık, genel yayın müdürlüğü, yayınevi danışmanlığı, TV programları yaptı. 2005’te geçirdiği bir kalp krizi neticesinde İstanbul’da öldü.

ATİLLA İLHAN EDEBİ KİŞİLİĞİ | SANAT ANLAYIŞI

  • Şiirlerinde Nevin, Yıldız, Beteroğlu; senaryolarında Ali Kaptanoğlu imzasını kullanmıştır.
  • İlk şiiri “Balıkçı Türküsü”, ilk şiir kitabı ise 1948’de yayımladığı “Duvar”dır. 1946’da Cahit Sıtkı’nın “Otuz Beş Yaş” şiiriyle birinci olduğu CHP şiir yarışmasında “Cebbaroğlu Mehemmed” şiiriyle ikincilik alarak edebiyat dünyasında adını duyurmuştur.
  • Şairliğinin anlaşılması için öncelikle sinema tutkusunun anlaşılmasını istemeyen şairin şiirlerinde sinemada olduğu gibi dekor, çevre ve zaman sürekli bir değişim halindedir.
  • Sadece özel getirilen ekleri ayırmak için kesme işaretini kullanan sanatçı, bunun haricinde şiirlerinde noktalama işaretlerini ve büyük harfleri kullanmamıştır.
  • Dikkat çekme, hayatın karmaşıklığını şiirine yansıtma ve özgün olma çabası içerisinde olan şair, unutulmaya yüz tutmuş kelimelere, Fransızca ve Almanca kelimelere şiirlerinde yer vermiştir.
  • Mavi Akımı içerisinde yer almış, Garip ve İkinci Yeni şiirine karşı çıkmıştır.
  • “Yeni Edebiyat Vurgunculuğu” başlıklı polemik yazısında Garipçiler’in ismini vermeden “bobstiller” olarak adlandırdığı şairleri destekleyen bir yayınevinin ilk düşüncesinin kâr etmek olduğunu iddia etmiştir. Garipçilerden farklı olarak şiirlerinde mecazlı bir dil kullanmıştır.
  • Toplumsal gerçekçilere yakın bir çizgide yazmış; şiiri, bir fikri savunma aracı olarak görmemesi yönüyle de onlardan ayrılmıştır.
  • Genellikle kahramanlık, kavga, barış, özgürlük, insan sevgisi, bunaltı, yalnızlık, aşk, umutsuzluk, ölüm, içki gibi temaları işlemiştir.
  • Türkçenin imgelerle yüklü somut bir dil geleneğini sentezleyerek özgün bir anlatıma ulaşmıştır.
  • Halk deyişleri, yer yer argo ifadelerin bulunduğu sade dilli coşkun bir anlatıma sahiptir.
  • 1950’li yıllardan sonra eleştiri yazıları ve senaryolar yazmıştır.

ESERLERİ

Şiir

Duvar, Sisler Bulvarı, Ben Sana Mecburum, Yağmur Kaçağı, Bela Çiçeği, Elde Var Hüzün, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü, Böyle Bir Sevmek, Korkunun Krallığı, Ayrılık Sevdaya Dâhil

Roman

Sokaktaki Adam, Zenciler Birbirine Benzeme, Kurtlar Sofrası, Bıçağın Ucu, Sırtlan Payı, Yaraya Tuz Basmak, Dersaadet’te Sabah Ezanları, O Karanlıkta Biz, Fena Halde Leman, Haco Hanım Vay

Hikâye

Yengecin Kıskacı

Senaryo (Tv Dizileri)

Tele Flaş, Sekiz Sütuna Manşet, Kartallar Yüksek Uçar, Yarın Artık Bugündür, Yıldızlar Gece Büyür

Deneme – Eleştiri – Anı

Yanlış Kadınlar Yanlış Erkekler, Hangi Sol, Hangi Batı, Hangi Seks, Hangi Sağ, Hangi Atatürk, Sağım Solum Sobe, Hangi Edebiyat, Sosyalizm Asıl Şimdi, Hangi Laiklik, Hangi Küreselleşme, Aydınlar Savaşı, İkinci Yeni Savaşı, Ulusal Kültür savaşı

2 comments

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir